En smakfull historia

Foodtech anno 1893

I de bakre rummen på apoteket Fläkta Örn vid Stortorget i Malmö sitter laboranten Anders Nilsson och apotekaren Fritz Borg. Nilsson utvecklar en idé och apotekare Borg lyssnar. Nilsson vill sätta igång en inhemsk tillverkning av glögg, likör, essenser och spirituosa. Kunskaperna om tillverkning och produkter står Nilsson för. Medel, produktionsteknik och affärsmannaskap är Borgs områden. Borg slår till. Året är 1893 och firman Saturnus ett faktum.

Det tog ett år att bygga upp produktionsapparaten i de bakre rummen av apoteket. När produktionen kom igång var Saturnus landets första tillverkare av essenser, den senaste nyheten från kontinenten. Försäljningen gick bra och ökade fram till 1905 då monopoltankar och förslag till rusdrycksförordning hotade. De båda entreprenörerna började då titta på en ny typ av dryck som hade fått globalt genomslag - läskedrycken eller lemonaden. Det blev succé och apoteket blev för litet. 1912 gick flyttlasset till gamla Malmö Cigarr- och tobaksfabrik på Grynbodgatan.

Borg och Nilsson satsade hårt på sina smaker för läskedrycker och mängder av spännande läskedrycksetiketter dök upp på olika etablissemang. I den allt hårdare konkurrensen på en mer och mer monopoliserad spirituosamarknad höll glögg och läskedryckskoncentraten företaget vid gott liv.

Familjen Liepe tar över

Så kom första världskriget. Priserna på importerad sprit sköt i taket. Extrakt och essenser som kunde blandas med monopolets Kronbrännvin blev oerhört populära, särskilt de för likörerna. Försäljningen av liköressenser blev långt större än läskedryckerna.

Anders Nilsson avled 1918 och två år senare även Borg. Det var oklart vad som skulle hända med bolaget och det var då Arvid Liepe, klev fram och köpte företaget. Att Arvid skulle bli fabrikör och dessutom destillatör stod skrivet i stjärnorna. Redan på 1700-talet var nämligen Arvids gammelfarfar destillatör och brännvinsbrännare i Berlin. Dock skulle Arvis engagemang i Saturnus bli kortvarigt. 1927, bara 7 år efter att han köpte bolaget, avled han hastigt och sonen Gunnar fick ta över. Endast 20 år gammal skulle Gunnar leda familjeföretaget och hans mamma fick skriva till kungen för att få honom myndigförklarad. Väl den processen var godkänd inhandlade Gunnar ett par glasögon med fönsterglas för att se mer vuxen ut. Men med myndighetsförklaringen och fönsterglasögonen på plats fanns det bara möjligheter för den unge Gunnar. 

Nu var det konsumentmarknaden som gällde. Det var dags för företagets första annonskampanj och butiksmaterial. Gunnar Liepe fick inspiration av besök på Beckmans ateljéer i Stockholm och tog fram en renodlad logotyp, affischer, försäljningsmaterial och många klassiska Saturnusannonser. Ett mer spektakulärt drag var när han anlitade en cirkus som gick parad längs Malmös gator för att marknadsföra företaget. Gunnars kreativitet la grunden för att etablera Saturnus som Sveriges Essensfabrik. 

Först med Cuba Cola

Malmöarkitekten Stig F Johansson ritade upp ett helt kvarter på Lantmannagatan i Malmö för fabrik, lager och kontor. 1937 var den nya fabriken klar och utrustades med den modernaste utrustning som fanns tillgänglig.

Fabriken var inte bara Johanssons första stora verk, utan också ett praktfullt exempel på funkisstilen applicerad på en industrianläggning.

Nils-Håkan Håkansson, gift med Arvid Liepes dotter, Monica Liepe-Håkansson, hamnade i VD-stolen då Gunnar Liepe plötsligt avled. Nils-Håkan Håkansson vägledde företaget in i ett nytt skede med medveten produktutveckling i kombination med marknadsbearbetning.

Under andra världskriget kom Saturnus med en mängd produkter för att ersätta bristvaror och blev därmed än mer kända i de svenska hushållen. Efter kriget introducerade Saturnus sina vinjäster och Saturnus Vinbok fick stor spridning. Samtidigt förde efterkrigstidens trendiga USA-mode med sig ett stort intresse för Cola-drycker. Debatten blev våldsam, och Cola blev först tillåtet i Sverige 1953. Saturnus var redo - Cuba Cola introducerades några månader innan den amerikanska konkurrenten började leverera.

Snapsar och mineralvatten

Fram till 1997 ägdes Saturnus helt av Monica Liepe-Håkansson, då hon sålde företaget till sin sonson Edward Liepe, som 1995 tog över VD-posten efter sin far Henrik Liepe. Under mer än ett sekel har Saturnus varit känt för sin glögg och sitt punsch- och likörextrakt. Men sedan monopolet för alkoholtillverkning bröts 1995, började Saturnus i februari 1996 som första privata företag sedan 1917, att tillverka alkoholdrycker. Detta var startskottet på ett nytt skede i företagets historia.

Under de första åren såldes spritprodukterna huvudsakligen på den svenska marknaden och till den helt dominerande kunden Systembolaget men på senare tid har även exporten ökat. Skärgårdssnapsar, Piratens Besk och Utö är några exempel på ett alkoholsortiment som ständigt växer. Senaste lanseringen är den ekologiska akvavit Saltö. Basen för produkterna vi utvecklar är nu som då kryddor, örter och andra naturliga råvaror, ofta odlade inte långt ifrån vår fabrik.

Den 31 augusti 2006 sålde Edward Liepe färg- och aromavdelningen och skapar därigenom ytterligare förutsättningar för framtida satsningar på Saturnus konsumentprodukter. Glöggen har alltid varit en central del i Saturnus sortiment men numera är produktportföljen mer diversifierad och en av våra viktigaste produktkategorier är naturligt mineralvatten, där vi jobbar med varumärkena  Evian, Aquador och Badoit. Andra produkter Saturnus ansvarar för på den svenska marknaden är bland annat Britvic Mixers & Juices och Carl Jung alkoholfria viner.

Vi har tillverkat glögg sedan företaget grundades 1893 och efter många framgångsrika lanseringar de senaste årtiondet är vi nu Sveriges största glöggproducent. Saturnus glöggkoncentrat med den välkända tomten på etiketten är den glöggprodukt som funnits längst på den svenska markanden. I slutet av 1900-talet fick vi stora framgångar med vår drickfärdiga glögg och 2007 lanserades alkoholfria God jul glögg som idag är vår mest populära glögg. För varje såld flaska God jul glögg skänker vi 1 kr till Världens Barn, och totalt har vi skänkt över 4,1 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn i Sverige och runt om i världen. 2007 var vi först i Sverige med att producera ekologiks glögg. För några år sedan lanserade vi smaksatt glögg och Hallonlakritsskalle glöggen har nu blivit den mest sålda smaksatta glöggen. 2016 tog vi nästa steg genom att lansera Polkagris glögg och 2017 presenterade vi glögg med smak av Choklad & Hjortron.

Sedan mars 2000 finns företagets lokaler i Fosieby i utkanten av Malmö. Här finns nu samtliga avdelningar; laboratorium, produktion, lager, ekonomi och marknad samlade under ett tak. Familjeföretaget omsätter idag cirka 100 miljoner kr och har 30 anställda.